UX-design

GildeMeesters

GildeMeesters is een, volledig door mijzelf bedacht, concept waarbij ik een manier heb ontworpen om jonge creatievelingen te motiveren om op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de veelal vergeten oude ambachtelijke creatieve technieken. 

Het concept is uitgewerkt in de vorm van een gethematiseerde beurs/evenement. Hier kan je korte workshops workshops volgen om kennis te maken met de verschillende ondervertegenwoordigde technieken binnen het creatieve vak. 

Doordat de kennis en vaardigheden om deze ambachten uit te in de het heden steeds meer op de achtergond zijn beland, is het moeilijk om ambachten te leren voor creatieve doeleinden. 

Om GildeMeesters aantrekkelijk te maken voor de doelgroep heb ik een UX onderzoek uitgevoerd waarbij ik heb onderzocht hoe ik de motivatie voor, en interesse naar oude creatieve ambachtelijke technieken kan stimuleren doormiddel van branding, gevoel en de werking en aanpak van de beurs.

Ontwerpdoel

''Creatievelingen (25-30) de mogelijkheid bieden om op een laagdrempelige manier de oude creatieve ambachtelijke technieken te ontdekken.''

Met GildeMeesters wil ik creatievelingen die deze creatieve ambachtelijke technieken niet kennen of niet weten hoe ze die moeten uitvoeren, de mogelijkheid geven om ze te ontdekken. 

Onderzoeksvraag

Hoe kan ik de potentiële verborgen intrinsieke motivatie naar boven halen van creatievelingen met een potentiële affiniteit voor oude creatieve ambachtelijke technieken?

Omdat de eventuele motivatie en interesse in deze oude creatieve ambachtelijke technieken. te ontdekken is het belangrijk om verwante behoeftes en interesses inzichtelijke te krijgen om te kijken hoe ik doormiddel van dingen die de doelgroep al leuk vind de motivatie en interesse in ambachten te 

Ontwerpvraag

Hoe kan ik creatievelingen met een potentiële affiniteit, motivatie en inspiratie geven om oude creatieve ambachtelijke technieken te ontdekken?

Om het concept visueel aantrekkelijk te maken is het belangrijk om te weten hoe de doelgroep in de huidige tijd naar ambachten kijkt en hier de positieve punten uit te pakken. Hieruit kan ik de voorkeur van de doelgroep in beeldtaal, presentatie en 

Extra informatie

Doelgroep

creatievelingen tussen de 25-30 met een potentiële affiniteit voor oude creatieve ambachtelijke technieken.

Ambachtelijke technieken worden onder gerepresenteerd in het gebied van creatieve hobby’s.

Wat is een ambacht?

Ontwerpvraag: Hoe kan ik creatievelingen met een potentiële affiniteit, motivatie en inspiratie geven om oude creatieve ambachtelijke technieken te ontdekken.

Onderzoeksvraag: Hoe kan ik de potentiële verborgen intrinsieke motivatie naar boven halen van creatievelingen met een potentiële affiniteit voor oude creatieve ambachtelijke technieken?

Onderzoeksmethoden

Benchmarks: Ik heb gedurende dit project vergelijkbare beurzen en markten bezocht om te kijken hoe ik de werking van mijn concept kan vormgeven om de doelgroep goed kennis te laten maken met de ambachten. 

Co-creatie: Vervolgens heb ik doormiddel van co-creatie sessies samen met de doelgroep interesses en behoeftes rondom creatieve hobby’s en geschiedenis kunnen waarnemen.

Beeldtaal: Aan de hand van visualisaties (logo & plattegrond) heb ik de interesses en voorkeuren vanuit de doelgroep kunnen doorvertalen naar een beeldtaal en werking/aanpak van de beurs zelf. Door dit goed door te vertalen in de visuele stijl, zou het concept de doelgroep moeten motiveren om de beurs te bezoeken, zonder voorkennis over ambachten.

Eindprototype - Plattergrond

Als eindprototype voor het concept heb ik een plattegrond gemaakt van De (fictieve) GildeMeesters beurs.

Met dit prototype laat ik de, door doelgroep, geprefereerde klassieke middeleeuwse beeldtaal zien. 

Het prototype laat een beeld zien van hoe de vormgeving er moet zien en welke activiteiten en indeling de beurs zou moeten hebben om de doelgroep geinteresseerd te krijgen in een ‘oude creatieve ambachtelijke technieken’ beurs.

Onderzoek

Om te ontdekken waar ik de behoefte en interesse voor mijn concept vandaan kan halen, heb ik samen met respondenten gekeken naar hoe ik al bestaande behoeften en interesses rondom creatieve hobby’s kan gebruiken voor de ‘oude ambachtelijke creatieve technieken’ beurs.

Esthetiek: Ik heb de interesse en het gevoel bij het onderwerp getoetst door veel voorbeeldvisualisaties te laten zien, Hierdoor kon ik de beurs vormgeven en presenteren met een aansprekende esthetiek.

Behoeften waarnemen: Ik stelde open vragen om te ontdekken bij welke behoeften en probleemstellingen, die ze nu ervaren, de doelgroep ambachtelijke technieken kunnen gebruiken. Hiermee interesseer je de doelgroep in de beurs aan de hand van, op dat moment, relevante behoeften.

Logo

Als onderdeel van de plattegrond heb ik een logo gemaakt. Een logo is het boegbeeld van je product of dienst, de portaal om mensen naar binnen te slepen en interesse op te wekken.

Beeldtaal: Ik heb card sorting en co-creatie gebruikt om te bepalen welke onderdelen van een logo aanspreken en duidelijk maken waar het product over gaat/voor staat. Hier is een beeldtaal uitgekomen.

Nieuwsgierigheid: De doelgroep toonde de meeste interesse in het concept als het de klassieke middeleeuwse beeldtaal zou hanteren. Deze “Look and feel” wekt de meeste nieuwsgierigheid op om meer te willen ontdekken van het product of dienst achter het logo.