UX-design

IVI Communicatiesysteem

We Are Reasonable People heeft de leerlingen van mijn studiejaar van de Hogeschool Rotterdam de opdracht gegeven een “In vehicle infotainmentsystem (IVI)” te maken voor een nieuwe auto.

Dit infotainmentsystem moet volledig digitaal zijn zonder analoge toevoegingen, ook wel ‘automotive’ genoemd. Het beeldscherm is het volledige systeem en heeft de grootte van een normale tablet. Mijn taak voor dit project was om het communicatiesysteem te maken van het infotainmentsysteem.

Ontwerpvraag

"Hoe kunnen we het infotainment system zo ontwerpen dat fysieke knoppen overbodig worden en de bestuurder alle functies op één plek kan bereiken, zonder dat er wordt ingeleverd op gebruiksvriendelijkheid en verkeersveiligheid?”

We Are Reasonable People heeft ons de taak te geven om een infotainmentsysteem te maken zonder analoge knoppen. Het is de bedoeling dat we een volledig digitaal systeem kunnen maken wat net zo fijn en veilig te gebruiken is als een systeem met knoppen. Het is dus belangrijk dat je systeem herkenbare kenmerken heeft zonder dat het te veel afleid.

Extra informatie

Doelgroep

Werkende burgers van 40 tot 55 jaar, die voornamelijk de auto voor transport van en naar het werk gebruiken en die alleen in de auto zitten. Deze doelgroep heeft over het algemeen 10+ jaar rijervaring.

Voor deze doelgroep heb ik een drivers profile gemaakt aan de hand van een interview met een respondent binnen de doelgroep.

Bijzonderheden van de doelgroep

Bij het maken van het drivers profile bleek dat er een paar belangrijke punten zijn om rekening mee te houden.

1. De doelgroep heeft over het algemeen al veel rijervaring, maar heeft daardoor ook al veel meegemaakt op de weg. Zo kan het zijn dat sommige mensen angstiger zijn op de weg dan anderen.

2. De doelgroep is over het algemeen meer bekend met analoge functies in een auto, het zal dus even aanpassen of wennen zijn voor de doelgroep. Het is daarom belangrijk dat we deze overstap/drempel zo simpel mogelijk maken voor de doelgroep.

3. De doelgroep heeft eventueel slechter zicht dan jongere doelgroepen.

De gewenste situatie

 

Het is belangrijk dat we het systeem goed aanpassen op de doelgroep en het systeem zo simpel en bruikbaar mogelijk maken voor iedereen.

  • Het systeem moet ook goed gebruikt kunnen worden door mensen die een analoog systeem of helemaal geen systeem gewend zijn.
  • Het systeem moet veilig te gebruiken zijn tijdens het rijden.

sitemap

Voor mijn communicatiesysteem heb ik sitemap bijgehouden om een goed overzicht te hebben van mijn hele systeem. Hiermee kon ik zien of er geen knoppen of functies ontbraken binnen mijn prototype. De sitemap die je hier ziet is de laatste versie.

Paper prototypes

Bij dit project ben vanaf het begin af aan begonnen met het schetsen van verschillende schermen binnen het communicatiesysteem. Het doel hiervan was om zo snel mogelijk de plaatsing en grootte van alle verplichte functies te testen bij de doelgroep. Om de test goed af te leggen heb ik één van de 3 schetsvellen ingescand en laten zien op een Ipad (de grootte van hoe het scherm zou worden). Op deze manier konden de respondenten zowel de ruwe schetsen en het werkelijke beeld naast elkaar zien. Door de schetsen naast elkaar houden konden zij ook verbeterpunten aangeven.

Digitale prototypes

Na mijn paper-prototypes ben ik meteen begonnen om een digitaal prototype te maken. Dit heb ik gedaan omdat ik dan zo snel mogelijk mijn prototype kon testen op:

  • op het juiste beeldschermformaat
  • Aanklikbaarheid en formaat van de knoppen
  • Hoe te navigeren door de schermen

Eind prototype

Als laatste heb ik voor het gezamenlijke systeem een begin/home-scherm gemaakt waarbij je je eigen profiel kan selecteren. Binnen dit profiel kan je voorkeuren en instellingen selecteren.

Hiernaast laat ik het prototype werkend zien.